Collega's aan het woord

"Mensen nét dat beetje extra aandacht geven is belangrijk"

“Het klinkt misschien vreemd, omdat er een hoop verdriet omgaat bij het werk dat ik doe in het hospice, maar ik heb iedere dag heel veel plezier met mijn gasten”, vertelt hij. “Soms zijn mensen niet comfortabel door pijn of andere klachten, dan is het fijn om samen te lachen als afleiding.”

In Logeerhuis en Hospice In Via verblijven verschillende gasten. In het hospice krijgen mensen voor wie het niet mogelijk is om thuis te sterven, palliatieve zorg. Zij worden door artsen, medewerkers en vrijwilligers begeleid naar een zo comfortabel mogelijk levenseinde. Daarnaast huisvest het logeerhuis gasten, die om wat voor reden dan ook tijdelijke zorg nodig hebben. Bijvoorbeeld in een crisissituatie, of wanneer ze herstellende zijn van een operatie.

Prettig en aangenaam verblijf

“Het is een bijzondere combinatie”, legt Frank uit. “Deze mensen wonen en verblijven echt samen op één afdeling. Het ene moment sta je iemand bij die stervende is en ben je actief bezig om symptomen te bestrijden zoals pijn of benauwdheid en even later doe je oefeningen met de buurvrouw die revalideert na een heupoperatie. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat ieders verblijf bij ons zo prettig en aangenaam mogelijk verloopt.”

Extra aandacht

“Die extra aandacht voor mensen, naast het geven van reguliere zorg, vind ik belangrijk”, zegt Frank. “Voordat ik iemand ’s ochtends verzorg vraag ik bijvoorbeeld wel eens naar welke muziek die persoon graag luistert. Die zet ik dan op tijdens het wassen en aankleden. Die fijne sfeer zet dan de toon voor de rest van de dag.”

Ruimte voor ideeën en inzichten

Frank zit op zijn plek bij Sint Annaklooster. “Ik vind het een fijne, open organisatie, met een positieve blik. Ze hebben een groot hart én veel waardering voor medewerkers. Bovendien komt de kwaliteit van zorg hier altijd op de eerste plaats en krijgen medewerkers alle ruimte om met eigen ideeën en inzichten te komen. Er wordt hier echt naar je geluisterd.”

Open en eerlijk

“We hebben een gezellig, klein en hecht team”, zegt Frank. “We klikken enorm en werken in een open en eerlijke sfeer waarin we alles tegen elkaar kunnen zeggen. We hebben het allemaal druk, maar maken tijd voor elkaar als dat nodig is. Dat kan overal over gaan. Wanneer iemand iets verdrietigs heeft meegemaakt bijvoorbeeld. Dan is het belangrijk dat iemand meteen zijn ei kwijt kan. Daarnaast hebben we veel lol. Ook niet onbelangrijk.”

Krachtig team

Het Team bij In Via werkt vanuit teamkracht. Dat wil zeggen dat het team de ruimte krijgt om binnen duidelijke kaders en met duidelijke doelen het eigen werk te organiseren. Elk team is zelf verantwoordelijk voor het resultaat. Frank: “Omdat we het samen doen, voelt iedereen zich even verantwoordelijk. Dat werkt prettig. Bovendien zijn we flexibel. Wil je vrij of een dienst ruilen? Dan springt een collega bij.”

Zorgproces monitoren

Elk teamlid is gekoppeld aan een aantal kamers. Per kamer zijn er 3 personen verantwoordelijk voor de coördinatie van de zorg. “Wanneer er een familiegesprek moet plaatsvinden, dan is er vaak 1 van die 3 personen aanwezig”, legt Frank uit. “Samen met je andere 2 teamleden hou je continu het zorgtraject in de gaten en het uiteindelijke doel. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat iemand snel weer zelfstandig kan lopen, of dat iemand zo comfortabel mogelijk zijn laatste maanden kan doorbrengen.”

Samen-gevoel

“Dat toewerken naar doelen geldt niet alleen voor ons als team”, zegt Frank. “Meestal is ook de familie betrokken bij het traject. Wanneer we het doel samen behalen is iedereen trots en blij. Wanneer iemand in zijn laatste dagen nog heeft kunnen genieten en vervolgens comfortabel, pijnloos en in een fijne sfeer kan sterven, dan hebben we dat echt met zijn allen gedaan.”

Het is belangrijk voor nabestaanden dat ze weten dat ik er ook nog ben op het moment dat de uitvaartverzorger arriveert. Pas nadat de rouwwagen vertrekt zit mijn taak erop. Familieleden waarderen die aanwezigheid. Zo wordt het samen-gevoel extra kracht bij gezet.”

Werken bij Sint Annaklooster

Wil jij ook werken bij Sint Annaklooster? Bekijk onze vacatures. Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Of misschien wil je wel een keertje meelopen? Mail naar  of bel op werkdagen 040-209 8429.